Foam roller: wat is het, wat doet het en hoe gebruik ik het?



Self-myofasciale release ook wel gekend als foam rolling is uit het rijk van de topsporters neergedaald naar de alledaagse sporters. Deze techniek verlicht gespannen spieren en trigger points (spierknopen). Door druk uit te oefenen op specifieke stresspunten in je lichaam help je in het herstel van je spieren en ondersteun je de elasticiteit van je spieren.


Trigger points of spierknopen worden gevormd in je spieren en kun je onderscheiden via palpatie waarbij je pijnlijke ‘knopen’ kan onderscheiden in het lichaam. Deze pijn straalt ook meestal uit naar boven- of onderliggende structuren.

Een vaak voorkomend voorbeeld van een trigger point voelt men bij het foam rollen van de iliotibiale band (IT). Doordat deze pijn uitstraalt naar de heup tot je enkel. 


Tijdens het rollen ervaar je een onaangenaam gevoel doordat je letterlijk deze ‘knopen’ los wrijft. Dit onaangenaam gevoel kan je vergelijken met deze die je ervaart terwijl je stretcht. Na het foam rollen ervaar je, net zoals na het stretchen, een beter gevoel.


Self-myofasciale release geeft jou de controle over je heling- en herstelproces door doelgerichte druk toe te passen op precieze locaties, zo kun je zelf de exacte pijnplaats aanpakken op je eigen manier met de hoeveelheid druk die je zelf wenst.

Door deze trigger points te ontlasten verbeter je de bewegingsamplitude van je bewegingspatroon, pijnvrije bewegingen en uiteindelijk verbetering van je prestaties.


Het menselijk lichaam is adaptief en vormt zich naar de belasting die we het geven maar soms kunnen we over deze grens gaan en verliezen we onze capaciteit om te herstellen (afbraak>>herstel). 

Op deze momenten kan je verlies van flexibiliteit, pijn, verstijving en spierverkorting ervaren.Dan kunnen we gebruik maken van hersteltechnieken om de balans te herstellen. Foam rolling stimuleert ook de bloedtoevoer én afvoer van het opgebouwde lactaat.

Bij gebruik van foam rolling is het natuurlijk wel aan te raden om je te laten assisteren door een professional zoals een personal trainer, kinesitherapeut, osteopaat, sportmasseur of podoloog. Het correct gebruik van de foam roller en je houding zijn key voor het behalen van goede resultaten.