Sporthorloges, wat doen ze en voor wie zijn ze?



Voor vele mensen is het idee van een sporthorloge een privilege dat alleen voor topsporters is weggelegd. Feitelijk is een sporthorloge ideaal voor iedereen die hun fysiek willen verbeteren. Het helpt ook je huidig fitnessniveau naar het volgende niveau tillen. 

Hartpatiënten kunnen  hier ook veel baat bij hebben door de nieuwe Polar A370 die 24/7 je hartslag registreert.


Dagelijks activiteitsdoel:

Bijna ieder sporthorloge heeft een dagelijks activiteitsdoel ingebouwd.

Aan de hand van je fysieke gegevens en werk bepaalt het horloge hoeveel je moet ‘bewegen’ op een dag om aan je 100% te geraken. Door deze balk zichtbaar te maken op je horloge zelf stimuleren ze je om dagelijks te streven naar die 100%.

Zo krijg je ook een beter overzicht van je hoeveelheid beweging op een dag, je krijgt verschillende waarden waaronder aantal stappen, afstand, verbruikte calorieën en wat je nog moet doen om aan je 100% te geraken.


Sport specifiek:

De grote merken bieden een breed spectrum aan verschillende sporten aan op je horloge om bij iedere inspanning de gepaste activiteit te vinden. Aan de hand hiervan kunnen ze nauwer bepalen hoeveel calorieën je hebt verbruikt, hoeveel daarvan vetpercentage is, je hartslag, afstand, stijging, daling en bij de betere sporthorloges kunnen ze zelfst bepalen welke zwemslag je gebruikt.

Running index: 

Na iedere loopsessie krijg je een score op 100 op basis van je snelheid, afstand, hartslag en andere waarden. Hiermee kun je controleren of je wel effectief vooruitgang maakt bij je loopprestaties en of je niet te veel eist van je lichaam. Als je bijvoorbeeld altijd 5km loopt met een RI van 80 en je loopt eens 8km en je RI daalt naar 54 toont dit aan dat deze inspanning te groot was voor je en je beter trager opbouwt.


Herstelbalans:

Na iedere sportprestatie moet je je lichaam rust gunnen. Dit kun je aflezen op de herstel balans. Hier kan je in een duidelijk overzicht zien of je niet in de blessure zone zit doordat je te veel vergt van je lichaam of niet voldoende hebt gerecupereerd.

Indien je toch geblesseerd raakt kun je hier zien of je tijdens een bepaalde periode te veel van je lichaam hebt gevraagd en kun je je inspanningen hieraan aanpassen.


Hartslag aan de pols:

De nieuwe generatie van sporthorloges hebben allemaal hartslagmeting aan de pols via sensoren. De Polar M600 en M430 (6 sensoren) hebben een accuraatheid van 99% ten opzichte van de Polar H10 (hartslagband). De M200 en A370 (2 sensoren) komen daarna met een accuraatheid van 98%. Hierdoor moet je niet altijd een hartslagband meenemen, je selecteert de sport die je uitvoert op je horloge en begint met sporten. Indien je toch liever met een hartslagband werkt zijn alle nieuwe modellen nog steeds compatibel met de H7 en H10.


Persoonlijke visie:

Ondertussen draag ik anderhalf jaar non-stop zelf een sporthorloge. Ik ben begonnen met de Polar Loop voor een half jaar, dan ben ik overgeschakeld naar de Polar A360 toen deze uitkwam en toen de Polar M600 uitgebracht werd, heb ik niet lang getwijfeld om te upgraden.

In het begin stond ik ook redelijk sceptisch tegenover deze horloges maar ondertussen doe ik deze enkel nog maar af om hem op te laden. 

Het feit dat je tijdens je training al een resem aan informatie krijgt, (waar je in het begin om de tien seconden naar kijkt uit pure fascinatie), maar de informatie achteraf is voor mij het belangrijkste. 

Op deze manier kun je makkelijk je trainingen aanpassen en bijsturen waar mogelijk. Is je hartslag te hoog tijdens het lopen kan je meer trainen op lange afstand, is je snelheid te traag, smijt er een intervaltraining tussen. De mogelijkheden zijn eindeloos als je ietwat de verkregen informatie kan interpreteren.

Ook de activity tracker kan ik niet meer zonder, zo krijg je een veel beter beeld van wat je effectief doet op een dag. Als je een dag bureau werk hebt gedaan en je bent versleten op het einde van de dag maar dan zie je toch maar 40% staan (want hersenactiviteit meet hij niet), motiveert dit je toch om nog een korte sportsessie in te plannen.

Vele mensen zouden schrikken mochten ze zien hoe weinig ze effectief op een dag bewegen!

Ook voor de mensen die op dieet zijn is dit een interessante aanvulling, doordat je met een redelijke zekerheid kan weten hoeveel calorieën je op een dag hebt verbruikt kun je veel correcter je dieet hierop aanpassen en zodoende sneller/gezonder resultaten behalen.

We leven momenteel ook in een maatschappij waarin sporten en voornamelijk lopen terug hip en trendy zijn. 

Dus voor iedere sporter die zijn gezondheid serieus neemt is dit toch zeker een aanrader om je sportniveau naar het volgende niveau te tillen.

Voor iedere sporter bestaat er sporthorloge; voor de triatleten, fervente lopers, fitnessers en de startende sporters. Voor elk wat wils in verschillende modellen en kleuren.