Twee paar loopschoenen, nuttig of overdaad?



Een vraag die veel lopers zich stellen; het nemen van een tweede paar loopschoenen, een meerwaarde voor hun training of niet?


De meeste onderzolen van loopschoenen worden gemaakt uit EVA. Het voordeel van dit materiaal is dat het kan gemaakt worden in verschillende hardheden. Hierdoor kunnen bepaalde delen van de zool harder of zachter gemaakt worden naargelang de noden van de schoen.


Het ‘nadeel’ van dit materiaal is dat het na een belasting minder goed terugveert en zodus de demping van de schoen vermindert. In de praktijk spreekt men van een 48 uur voordat de zool terug ‘gerecupereerd’ is.

Dit betekend dat je in theorie je loopschoenen maar om de twee dagen zou mogen gebruiken om te trainen. Indien je hier geen rekening mee houdt, zal de schoen extra snel verslijten en niet de volledige dempingskracht kunnen bieden. Dus indien je meer dan drie à vier keer week gaat sporten is het aan te raden om een tweede paar sportschoenen aan te schaffen.


Tweemaal dezelfde sportschoen? Indien je beslist om een tweede paar aan te schaffen is het aan te raden om twee paar verschillende loopschoenen te nemen. Hiermee bedoelen we wel niet een paar anti-pronatie loopschoenen en een paar neutrale of een paar trailrunning schoenen en een paar barefoot loopschoenen. Je dient natuurlijk wel in hetzelfde ‘klassement’ te blijven.


Iedere loopschoen beïnvloedt je looplijn op een andere manier, dit wil zeggen dat iedere sportschoen je lichaam anders beïnvloed en een andere spierwerking vergt. 

Door bijvoorbeeld met twee paar verschillende neutrale loopschoenen te lopen gebruik je bij de ene je kuitspieren meer terwijl je bij de andere deze meer laat rusten.


Bij lopen is de hoofdoorzaak van blessures nog steeds overbelasting door repetitie. Door af te wisselen sta je toe om bepaalde spieren te laten rusten waardoor je gevarieerder je spieren gaat trainen en de kans op een loopblessure (indien je meer dan drie à viermaal per week traint) vermindert.


Laat je zekerlijk bijstaan door een professional bij het kiezen van een tweede paar zodat je zeker bent dat deze aansluiten bij jouw loopstijl en afrolpatroon. Het verschil tussen beide loopschoenen mag ook niet te groot zijn. Ook al zijn het beiden neutrale loopschoenen bij de ene kan de ‘heeldrop’ veel hoger zijn dan bij de andere waardoor je terug van het ene uiterste in het andere uiterste valt.


Indien mogelijk probeer een ‘roulement’ te creëren met je loopschoenen. Waarbij je met het 1ste paar 500 km hebt gelopen, verander dan je tweede paar. Gebruik dan je 1ste paar om te trainen en je nieuwe paar om wedstrijden te lopen. Zit je eerste paar aan 1000 km vervang deze dan door een nieuw paar. Zo heb je altijd een paar ingelopen schoenen en zit je nooit op hetzelfde moment met twee paar dat je dient ‘in te lopen’.